چگونه 100 مشتری اول خود را به دست آوریم؟

[us_image image=”2427″ align=”center” style=”shadow-1″]

بی­‌شک اولین روزهای کاری هر کسب‌وکار، دشوارترین روزها برای آن‌ها است. ممکن است شما محصولی بسیارخوب، فروشگاه اینترنتی جذاب، برنامه‌­ای عالی و انرژی فراوانی برای به ثمر نشاندن کسب و کار خود داشته باشید اما در این فکر باشید که خوب، پس مشتریان کجا هستند؟رسیدن به مشتری اول یا جذب اولین مشتری یکی از دغدغه‌های اصلی مدیرات کسب و کارهای مخالف است چرا که بیشتر کسب و کار و استارتاپ ها با مشتریان خود زنده هستند،در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه تعداد مشتریان را از صفر به صد برسانید و شما را با اطلاعات عملی و تاکتیکی در این خصوص آشنا می­‌کنیم.

آشنایی با اصول جذب مشتری

به عقیده­‌ی بسیاری از افراد، دستیابی به اولین مشتری، مشکل‌ترین قسمت کار است. برای روشن شدن موضوع به شکل زیر نگاهی بیاندازید.محور عمودی بیانگر میزان فروش شماست و خط قرمز رنگ روند جذب مشتری در طی زمان را نشان می­‌دهد. همان‌طور که مشاهده می­‌کنید این خط قرمز با گذشت زمان به صورت صعودی ادامه می‌یابد که این گویای سرعت یافتن نرخ جذب مشتریان است. نکته‌ی مهم این است که بتوانید با طی زمان فروش خود را افزایش دهید، شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر چه زودتر بتوانید در این مسیر قرار بگیرید.

چگونه 100 مشتری اول

تاکتیک‌ها به تنهایی نتیجه بخش نیستند

ممکن است تاکتیک­‌ها جذاب به نظر برسند اما به تنهایی برای جذب مشتریان مورد نظر کافی نیستند. اگر این تکنیک‌ها با زیربنای صحیح به کار گرفته نشود نمی توانند ثمر بخش واقع شوند.در ادامه مطلب با همراه شوید تا با این موارد اساسی لازم بیشتر آشنا شویم:

قیف فروش خود را طراحی کنید:

تمامی کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک برای خود یک قیف فروش طراحی می­‌کنند، بنابراین ضروری است که از کارکرد آن اطلاع پیدا کنید و بتوانید قیف فروش خود را طراحی کنید. برای این کار لازم است سرنخ های فروش را از طریق لیست ایمیل مشتریان، اطلاعات موجود در نرم افزار های ارتباط با مشتری و … یافته و آن‌ها را در قیف فروش خود مرحله به مرحله هدایت کنید تا به خریداران محصول یا خدمات شما تبدیل شوند.

قیف فروش

ایجاد ارزش برای مشتری اول

برای جذب مشتریان لازم است برای آن‌ها ارزش ایجاد کنید و مشتریان شما بتوانند این ارزش را تجربه و لمس کنند. به طور مثال برای یک مشتری که در پی یافتن کفش مورد علاقه‌­ی خود است اینکه تنها کفش های خود را برای فروش به او معرفی کنید، کافی نیست بلکه نیاز است که در مورد نحوه­ی انتخاب آن نیز کمکش کنید به عنوان نمونه، می توانید مطلبی با عنوان ” سه گام اساسی برای انتخاب یک کفش مناسب ” را در اختیارش قرار دهید و یا برای مطمعن کردن مشتری از خریدش می توانید پیشنهاد دهید که سه مورد را سفارش دهد و بعد از مشاهده آنها ، یکی را انتخاب کرده و دوتای دیگر را پس دهد.

در واقع هدف تنها انجام معامله­‌ا­ی سریع نیست بلکه هدف برقراری رابطه­‌ای عمیق و برمبنای اعتمادی واقعی است.

هدف‌های خود را مشخص کنید

برای داشتن پیشرفتی مدام نیاز است که به طور پیوسته هدف­‌های تازه­‌تری برای خود در نظر بگیرید. 100 مشتری اولیه را به 1000 ، سپس 10000 و سپس 1000000 مشتری تبدیل کنید. اغلب استارتاپ‌های رو به رشد همواره در مسیر حرکت‌شان، اهداف مشخصی (milestones) را در خصوص ارزش‌گذاری و بازده خود تعیین می­‌کنند.تا اینجا موارد تئوریک لازم را باهم مرور کردیم، بنابراین در ادامه نکات کاربردی را مورد بررسی قرار می دهیم:

نکته اول: از رویدادها و گردهمایی‌های مختلف برای ارئه محصول خود بهره بگیرید

می­‌توانید از رویدادها و گردهمایی‌های گوناگون برای جذب مشتریان استفاده کنید و به عنوان یک اسپانسر برای رویدادهای تجاری محلی یا کنفرانسی کوچک و یا نمایشگاه تجاری باشید. چه به عنوان اسپانسر برای این رویدادها باشید و چه به عنوان میزبان در هر حال از این طریق می­‌توانید مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنید.

نکته دوم: از فرصتی که شبکه­‌های اجتماعی برای‌تان فراهم می­‌کند کمال استفاده را ببرید

شما باید به طور خستگی ناپذیری از شبکه­‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و … برای معرفی استارآپ خود بهره برداری کنید.

  • بی­‌شک شما بیش از 100 ارتباط در شبکه های اجتماعی خود دارید اما چه چیزی مانع از آن می­‌شود که این افراد مشتریان شما باشند؟ هیچ چیز جز تردیدی که در ذهن‌تان وجود دارد!
  • در جستجوی افرادی باشید که در شبکه های اجتماعی از مشکلی گله می­‌کنند که محصول شما قادر به حل آن است. سپس محصول خود را به عنوان راه حل به آنها پیشنهاد دهید.
  • در گروه‌­های فیسبوک مرتبط با حوزه‌­ی کاری‌تان عضو شوید و درآن‌جا به معرفی محصول خود بپردازید به این ترتیب اعضای گروه ممکن است محصول شما را جالب دانسته و آنرا با دیگران به اشتراگ بگذارند.

نکته کاربردی سوم: هدیه دهید

با توجه به اینکه شما ناچار به صرف هزینه در زمینه بازاریابی هستید، چرا این هزینه را به صورت هدیه دادن محصولاتتان نپردازید؟ البته اگر امکان هدیه دادن محصولات وجود ندارد، حداقل می­توانید تخفیف­های ویژه­ای را در نظر بگیرید که توجه مشتریان را به خود جلب کند به طوریکه آنها نتوانند درمقابل پذیرش این پیشنهاد عالی شما مقاومت کنند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، مشتریان شما در شبکه های اجتماعی مختلف، تجربه خرید خود را به اشتراک خواهند گذاشت و تبدیل به مبلغان محصولات شما خواهد شد. به این ترتیب شما قادر خواهید بود که مشتریانتان را تبدیل به تیم بازاریابی خود کنید!

نکته چهارم: از تبلیغات هدفمند استفاده کنید

یکی از راه­‌های به دست آوردن اولین مشتریان، استفاده از روش های تبلیغاتی بسیار خاص است. یکی از گزینه های موجود در این خصوص فیسبوک است. گروه‌­های موجود در فیسبوک فضایی مناسب برای ساختن تبلیغات خاص و هدفمند است و در آنجا افرادی که محصول شما را خریداری می کنند بقیه افراد را نیز دعوت به خرید محصول می­‌نمایند.

نکته پنجم:به وبلاگ­‌های مورد هدف، پست مهمان ارسال کنید

ارسال پست مهمان یعنی انتشار پست های مفید در سایر سایت­‌ها یکی از روش­های بازایابی محتوایی به شمار می­رود. در این حالت شما محصول خود را نمی­‌فروشید بلکه تنها برای مخاطبان ارزش ارائه می­‌کنید و این کار سبب افزایش بازدیدها و تعداد مشتریان بالقوه شما می گردد.

نکته ششم:با سایر برندها،یا کسب و کارها همکاری مشترک ایجاد کنید

می‌­توانید برندهایی را که تعدادی مشتری دارند، شناسایی کنید، با آنها همکاری کنید و اطلاعات مشتریان‌تان را با هم به اشتراک بگذارید. در این خصوص نیاز نیست به سراغ شرکت‌های بزرگ و برندهای معروف بروید، کافیست برندهایی را بیابید که تعدادی مشتری دارند و حاضر به همکاری با شما هستند.

به دست آوردن 100 مشتری اول بسیار مهم و حیاتی است. اگر می­‌خواهید که همچون استارتاپ‌های موفق عمل کنید باید 50 درصد زمان خود را صرف محصول و 50 درصد دیگر را صرف جذب مشتری کنید. اولین مشتریان شما بسیار با ارزش هستند نه تنها به دلیل این‌که محصولات شما را خریداری می کنند بلکه ارزشمند هستند چون به شما می­‌آموزند که چگونه کسب و کار خود را توسعه دهید. آن‌ها بیان می کنند که مشتریان آتی شما چه چیزی می خواهند و قیف فروش شما چگونه عمل می­‌کند. در حقیقت آنها چراغ راهنمایی برای مسیر کسب و کارتان هستند.

 

دوست خوب برنامه نویس من (کد فرند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *